All Stories
Follow
Subscribe to DHL Group

DHL Group

PM: DHL beleuchtet Zukunftstrends in der Automobilindustrie und deren Auswirkungen auf die Logistik
PR: DHL highlights future trends in the automotive industry and their impact on logistics

PM: DHL beleuchtet Zukunftstrends in der Automobilindustrie und deren Auswirkungen auf die Logistik / PR: DHL highlights future trends in the automotive industry and their impact on logistics
  • Photo Info
  • Download

DHL beleuchtet Zukunftstrends in der Automobilindustrie und deren Auswirkungen auf die Logistik

  • Die Automobilindustrie durchläuft in vier entscheidenden Bereichen einen Paradigmenwechsel: Elektrifizierung und Konnektivität, Resilienz und Agilität, Nachhaltigkeit sowie Shared Mobility und digitale Mobilität
  • Branchenführer analysieren diese Veränderungen und deren Auswirkungen auf Logistikanforderungen in einer neuen, exklusiven Videoserie
  • DHL unterstützt Innovation in der Automobilindustrie entlang der gesamten Wertschöpfungskette

Bonn, 23. Oktober 2024: DHL, der weltweit führende Logistikanbieter, startet heute eine umfassende Analyse von Zukunftstrends in der Automobilindustrie und deren Bedeutung für die Logistik. Dabei diskutieren in den kommenden Monaten führende Experten aus der Auto- und Logistikbranche zentrale Aspekte der Mobilitätswende und deren Auswirkungen auf die Lieferketten. Die Einschätzungen der Experten zu den folgenden vier Schlüsselthemen werden in einer Videoserie präsentiert: Elektrifizierung und Konnektivität, Resilienz und Agilität, Nachhaltigkeit sowie Shared Mobility und digitale Mobilität. Darüber hinaus demonstriert ein interaktives Subsektor-Barometer, wie und wie stark sich diese Trends auf bestimmte Segmente der Autoindustrie auswirken – etwa Personen- und Nutzfahrzeuge oder Zulieferer.

„Automobilunternehmen müssen ihre Logistikprozesse optimieren, um den steigenden Anforderungen der Branche gerecht zu werden“, sagt Fathi Tlatli, Global Auto-Mobility Sector President bei DHL. „Mit unserem Projekt und den beteiligten Experten wollen wir die Diskussion über den Wandel der Branche vertiefen, der durch Elektrifizierung und zunehmende Vernetzung beschleunigt wird. Dieser Wandel erhöht die Anforderungen an Lieferketten: Sie müssen sowohl unerwartete Nachfragespitzen bewältigen können als auch Versorgungsengpässe, die etwa durch einen Mangel an wichtigen Komponenten, Transportverzögerungen oder Störungen in der Rohstoffversorgung entstehen.“

Renommierte Unternehmen und Organisationen teilen ihre Perspektiven

An der Analyse der Zukunftstrends beteiligen sich renommierte Unternehmen und Organisationen wie Mercedes-Benz, Porsche Consulting, CATL, das Weltwirtschaftsforum, Goodyear, Michelin und Volvo Trucks.

Lukas Neckermann, Geschäftsführer von Neckermann Strategic Advisors, der ebenfalls an der Serie beteiligt ist, betont: „Nachhaltigkeit, Effizienz, Digitalisierung, Urbanisierung und die Art, wie wir leben und arbeiten, führen dazu, dass Mobilität elektrifiziert, stärker automatisiert und sogar geteilt wird. Die Bedeutung dieses Wandels geht über die Automobilbranche hinaus. Er erfordert Partnerschaften mit Energieunternehmen, Infrastrukturanbietern, Versicherern, Lieferkettenmanagern, Technologieanbietern und Regierungen.“

Elektrifizierung und Konnektivität – Treiber der Mobilitätswende

Den Auftakt der Videoreihe bildet das Thema Elektrifizierung und Konnektivität, mit Beiträgen von Mercedes-Benz, Porsche Consulting, CATL und Volvo Trucks, die allesamt den Übergang zur Elektromobilität und die zunehmende Vernetzung der Fahrzeuge als zentrale Treiber der Mobilitätswende hervorheben. Prognosen zufolge wird die Marktdurchdringung von Elektrofahrzeugen (EVs) bis 2025 etwa 20 Prozent erreichen. Diese globale Dynamik zeigt sich im Ausbau von Batteriefabriken in Ländern wie Ungarn sowie in erheblichen Investitionen in Produktionsanlagen und Ladeinfrastruktur in Ländern wie Mexiko.

Darüber hinaus befassen sich Nachhaltigkeitsinitiativen in der Automobillogistik zunehmend mit dem gesamten Lebenszyklus von Batterien. Dazu gehören Recycling und die Verlängerung der Nutzungsdauer von Batterien durch sogenannte Second-Life-Anwendungen, die entscheidend sind, um Ressourcen zu sparen und die Umweltbelastung zu verringern.

DHL unterstützt Innovation in der Automobilindustrie mit maßgeschneiderten Logistiklösungen

Diese und weitere Trends stellen neue Anforderungen an die Logistik. Für den langfristigen Erfolg sowohl von Automobilherstellern als auch Logistikanbietern ist die Fähigkeit entscheidend, innovative Lösungen für die Lagerung und den Transport von Batterien zu entwickeln sowie nahtlose, flexible und belastbare Lieferketten aufzubauen.

Die Analyse unterstreicht auch die Rolle von DHL als strategischer Partner entlang der gesamten Wertschöpfungskette im Bereich Mobilität. Ziel von DHL ist es, bevorzugter Partner für robuste und konforme Lieferketten für Elektrofahrzeuge zu sein. Dafür unterhält DHL ein Netzwerk an Centers of Excellence für Elektromobilität in wichtigen Weltregionen, die auf nahtlose, flexible und integrierte End-to-End-Logistik für Produkte im Bereich der Elektromobilität spezialisiert sind, einschließlich Batterien, Elektromotoren und Autoteilen. Diese Centers of Excellence befinden sich beispielsweise in den Vereinigten Staaten, China, Mexiko, Indonesien, den Vereinigten Arabischen Emiraten, Italien und Großbritannien.

Die Expertenreihe ist online unter www.dhl.com/mobility-revolution verfügbar. Die vollständigen Erkenntnisse der Reihe werden in einem abschließenden Webinar im März 2025 vorgestellt.

– Ende –

Sie finden die Pressemitteilung zum Download sowie weiterführende Informationen unter group.dhl.com/pressemitteilungen

Die Expertenreihe ist online unter www.dhl.com/mobility-revolution verfügbar.

Medienkontakt

DHL Group

Media Relations

Mathias Schneider

Tel.: +49 228 182-9944

E-Mail: pressestelle@dhl.com

Im Internet: group.dhl.com/presse

Folgen Sie uns: twitter.com/DeutschePostDHL

Diese Kontaktdaten gelten ausschließlich für Medienanfragen. Bei Fragen zu einzelnen Sendungen oder Dienstleistungen von Deutsche Post und DHL hilft der Kundenservice unter der Telefonnummer 0228 / 4 333 112.

DHL – The logistics company for the world

DHL ist die weltweit führende Marke in der Logistik. Mit unseren DHL-Divisionen bieten wir ein einzigartiges Logistikportfolio – von der nationalen und internationalen Paketzustellung über Transport- und Fulfillment-Lösungen im E-Commerce, dem internationalen Expressversand sowie Straßen-, Luft- und Seefrachttransport bis zum Supply-Chain-Management. Mit rund 395.000 Mitarbeiter:innen in über 220 Ländern und Territorien weltweit verbindet DHL sicher und zuverlässig Menschen und Unternehmen und ermöglicht so globalen nachhaltigen Handel. Mit einer einzigartigen Präsenz in Entwicklungs- und Schwellenländern und spezialisierten Lösungen für Wachstumssektoren wie „Technology“, „Life Sciences & Healthcare“, „Engineering, Manufacturing & Energy“, „Auto-Mobility“, und „Retail“ ist DHL „The logistics company for the world“.

DHL ist Teil des Konzerns DHL Group. Die Gruppe erzielte 2023 einen Umsatz von mehr als 81,8 Milliarden Euro. Mit nachhaltigem Handeln sowie dem Engagement für Gesellschaft und Umwelt leistet der Konzern einen positiven Beitrag für die Welt. Bis 2050 strebt DHL Group die netto Null-Emissionen-Logistik an.

DHL highlights future trends in the automotive industry and their impact on logistics

  • The automotive industry is undergoing paradigm shifts in four critical areas: Electrification & Connectivity, Resilience & Agility, Sustainability, and Shared & Digital Mobility
  • Industry leaders analyze these shifts and their implications for logistics needs in a new, exclusive video series
  • DHL supports innovation in the automotive industry across the entire mobility value chain

Bonn, October 23, 2024: DHL, the world's leading logistics provider, today launches a comprehensive analysis of future trends in the automotive industry and their direct impact on the logistics landscape. In the coming months, leading experts from the automotive and logistics sectors will discuss key developments shaping the transformation of mobility and their effects on supply chains. The expert analysis will be presented in a video series, focusing on four key themes: Electrification & Connectivity, Resilience & Agility, Sustainability, and Shared & Digital Mobility. Additionally, an interactive Subsector Barometer explains how and to what extent these trends are impacting specific automotive segments, such as passenger vehicles, commercial vehicles, and component manufacturers.

“Automotive companies have to optimize their logistics processes to meet the increasing demands of this rapidly changing industry,” says Fathi Tlatli, Global Auto-Mobility Sector President at DHL. “With our approach and the expert voices involved, we want to intensify the discussion about the profound transformation the automotive industry is undergoing, driven by electrification and increasing connectivity. This requires more resilient supply chains that can cope with both unexpected peaks in demand and bottlenecks, such as shortages of critical components, delays in transportation, or disruptions in raw material supplies.”

Renowned companies and organizations share their perspectives

The expert series will feature renowned companies and organizations such as Mercedes-Benz, Porsche Consulting, CATL, the World Economic Forum, Goodyear, Michelin, and Volvo Trucks. Over several months, representatives from these organizations will exclusively share their insights on the transformations occurring in the automotive industry.

“Driven by sustainability, efficiency, digitalization, urbanization, and how we live and work, transport has become electrified, more automated, and even shared,” emphasizes Lukas Neckermann, Managing Director of Neckermann Strategic Advisors, who is also involved in the series. “The impact is beyond auto mobility, it calls for partnerships with energy companies, infrastructure providers, insurers, supply chain managers, tech providers, and governments.”

Electrification & connectivity – drivers of the mobility transformation

The analysis series kicks off with a focus on Electrification & Connectivity, featuring insights from experts at Mercedes-Benz, Porsche Consulting, CATL, and Volvo Trucks. The transition to electromobility and the growing connectivity of vehicles are highlighted as pivotal drivers of the transformation of mobility. Electric vehicle (EV) market penetration is projected to reach approximately 20 percent by 2025. This global momentum is evidenced by the expansion of battery factories in countries like Hungary and significant investments in production facilities and charging infrastructure in nations such as Mexico.

Additionally, sustainability initiatives in automotive logistics are increasingly focusing on the entire life cycle of batteries. This includes developing processes to recycle and extend the useful life of batteries through second-life applications, which are crucial for conserving resources and reducing environmental impact.

DHL supports innovation in the automotive industry with tailored logistics solutions

These and other developments impose new demands on logistics. The ability to devise innovative solutions for the storage and transportation of batteries, along with the creation of seamless, flexible, and resilient supply chains, will be crucial for the long-term success of both car manufacturers and logistics providers.

The analysis also reinforces DHL's role as a strategic partner throughout the mobility value chain. DHL aims to be the preferred partner for resilient and compliant EV supply chains. This commitment is exemplified by DHL’s network of EV Centers of Excellence in key regions worldwide, including the United States, China, Mexico, Indonesia, the UAE, Italy, and the UK. These centers specialize in seamless, flexible, and integrated end-to-end logistics for EV products, including batteries, electric motors, and automotive parts.

The expert series is available at www.dhl.com/mobility-revolution. The comprehensive findings from the series will be presented in a concluding webinar in March 2025.

– End –

You can find the press release for download as well as further information on group.dhl.com/pressreleases

The expert series is available at www.dhl.com/mobility-revolution.

Media Contact:

DHL Group

Media Relations

Mathias Schneider

Phone: +49 228 182-9944

E-mail: pressestelle@dhl.com

On the internet: group.dhl.com/press

Follow us at: twitter.com/DHLglobal

DHL – The logistics company for the world

DHL is the leading global brand in the logistics industry. Our DHL divisions offer an unrivalled portfolio of logistics services ranging from national and international parcel delivery, e-commerce shipping and fulfillment solutions, international express, road, air and ocean transport to industrial supply chain management. With about 395,000 employees in more than 220 countries and territories worldwide, DHL connects people and businesses securely and reliably, enabling global sustainable trade flows. With specialized solutions for growth markets and industries including technology, life sciences and healthcare, engineering, manufacturing & energy, auto-mobility and retail, DHL is decisively positioned as “The logistics company for the world”.

DHL is part of DHL Group. The Group generated revenues of more than 81.8 billion euros in 2023. With sustainable business practices and a commitment to society and the environment, the Group makes a positive contribution to the world. DHL Group aims to achieve net-zero emissions logistics by 2050.

Mit freundlichen Grüßen / With kind regards

DHL Group